PETIT CHOUX ALA MIG

Ikväll tog jag och bakade Petit Choux som jag ska ge till pappa imorgon då han fyller år. Lite annat än tårta, tänkte jag. Och sen är det också hans favorit bland bakverken. 
 
Ungarna fick en varsinn Petit choux fylld med vaniljcreme och  skogshallon. Pyntade med lite smält choklad. Jag ville veta så att de blev ätbara. ;)
 
MINA PETIT CHOUX 
Ingredienser:
3 dl vatten
100 gram smör
2 dlvetemjöl
3 ägg
 
Koka upp vatten tillsammans med smöret. Då smöret är smält ställ kastrullen åt sidan.
Tillsätt vetemjölet (gärna siktat) och rör kraftigt med en trägaffel/slev till en slät grötaktig konsistens.
Ställ åt sidan och låt kallna en stund. Ca 15 minuter.
Rör kraftigt i ett ägg i taget.
Häll i den något tjocka smeten i en spritspåse alternativ klicka på en bakplåtsklädd ugntsplåt.
Spritsa lagom stora delar eller en stor krans.
Grädda i ugn 165 grader (varmluft) i ca 30-35 minuter. Eller tills de har fått fin färg.
Låt kallna en stund på plåten och sedan på ett galler.
 
Fyll med önskad fyllning som
vaniljcreme
grädde
bär
frukt
Garnera med smält choklad.
 
 
Lycka till! :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Matklubbens Topplista
Trackback
RSS 2.0