KOLAPAJ MED LINGON

Jag tog och testade att baka ihop en Kolapaj med Lingon en dag.
Jag och dottern hade ätit en liknande på ett Café i stan och vi tyckte att den var så god. Jag lovade dottern att testbaka en sådan nångång. Och nångång fick bli idag. ;)
 

Kolapaj med Lingon

PAJSKAL

3 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 msk kallt vatten
1½ msk florsocker alt socker
125 g smör
1½-2 dl Lingon

Blanda alla ingredienser till en pajdeg.
Platta ut i en pajform och nagga botten.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min på 200 grader. Eller tills skalet fått en fin färg.
Låt svalna.

KOLAKRÄMEN

2 dl grädde
2 dl sirap
2 dl socker
100 g smör

Koka grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull i ca 10-15 min.Eller tills kolan precis går att rulla till en mjuk kola (kulprovet)
Lägg kastrullen åt sidan och klicka ner smöret. Rör om tills smöret har smält. 
Låt svalna innan man häller upp kolakrämen i pajskalet.

Lägg i 3/4 delar lingon i botten av skalet och häll över krämen. Dekorera sedan med övriga lingon ovanpå kolan.
Låt stå i kylskåp, så att den gärna kan serveras kall.
En gräddklick är ingen dum kombination till kakan.

ETT TIPS:
Vill man inte ha lingon kan man hoppa över dom och låta kolan bara vara. Dekorera med skivade bananer och toppa med grädde och riven choklad.

Lycka till! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Matklubbens Topplista
Trackback
RSS 2.0