CHOKLADFONDANT MED HALLON

Det var "Hela Sverige Bakar" i vanlig ordning (2013) Självklart var jag bara tvungen att testa att baka deras utmaning. "Chokladfondant"
Jag hade aldrig smakat eller bakat det, så det fanns inget annat än att testa det. 
Enligt familjen var de nöjda med mitt resultat. Känns helt okej tycker jag iallafall. ;)
 
Ingredienserna till Fondanten var inte mycket. Smör, mörk choklad, ägg och socker.
 
150 gram smält smör
225 gram mörk choklad
3 äggulor
1 ägg
0.75 dl socker
 
Smält smör i vattenbad. Hacka chokladen och lägg den i smöret och rör om tills det har smält.
Vispa äggulorna, ägget och sockret vitt och poröst. 
Häll försiktigt chokladsmeten i äggsmeten, så att äggen får vänja sig vid värmen.
Smöra små formar och häll i smeten. Grädda i ca 12-15 min i 200 grader.
Låt fondanten vila i några minuter och skär sedan försiktigt rund om. 
Väd sedan skålarna upp och ner på ett fat. Servera gärna med vaniljglass eller grädde. Garnera med valfri frukt eller bär.
 
♥ Lycka till ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Matklubbens Topplista
Trackback
RSS 2.0