GRÄFTÅSNURROR MED CHOKLAD OCH KAFFE

Då jag har mjöl och andra ingredienser framme kunde jag inte låta bli att uppfinna ännu en kaksort. Det är ju så himla roligt att få laborera sig fram och inget veta hur resultatet blir. Men hittills har jag lyckats ganska bra. Om jag frågar familjen så. ;)
Dessa roliga snurrkakor fick sig en smak av choklad, chokladbitar och kaffe.
Jag kallar dem för:
 
GRÄFTÅSNURROR MED CHOKLAD OCH KAFFE
ca 45 st
Ingredienser:
200 gram smör
4½ dl vetemjöl
1½ dl socker
3 msk sirap
3 msk kakao
1-1½  msk nescaffe
12-16 rutor mörk choklad (som hackas i mindre bitar)
 
Blanda alla ingredienser en kort stund utom den hackade chokladen
Tillsätt hackade chokladen och blanda en kort stund.
Lägg degen på ett något mjölat bord och dela degen i 4 delar.
Rulla varje degbit till en ca 25-30 cm lång rulle.
Dela varje rulle i lagom stora bitar. Det ska blr totalt ca 45 st.
Rulla varje bit till en rulle på ca 10 cm och rulla ihop till en snurra.
Lägg dem på ett bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 175 grader i ca 8-9 minuter.
Vill man kan man dekorera med att spritsa smält choklad över kakorna.
 
Smarrig god kaka till kaffe eller varm choklad. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Matklubbens Topplista
Trackback
RSS 2.0