TARTE TATIN KAKA (upp och nerkaka)

Hela Sverige bakar hade i andra avsnittet en utmaning att baka en Tarte tatinkaka, så dagen efter kunde jag inte låta bli att testa själv. Deltagarna hade 1 timma på sig att baka den. Jag gick bet på trygt 5 minuter. 
 
Ingredienser:
4½-5 dl vetemjöl (250g)
1 tsk salt (5g)
250 g kallt smör
1 äggula (20g)
ca 1½ dl vatten (100g)
½ msk citronsaft (5g citron färskpressad)
 
Fyllning:
4-5 äpplen
1 msk citronsaft (½ färskpressad citron)
1½ dl råsocker
75g smör
 
Lägg upp mjöl, smör och salt på bakbordet och knåda ihop det till en början på en deg.
Tillsätt äggula, citronsaft och vatten och knåda ihop det till en deg. Det gör inget om det finns smörklumpar kvar i degen.
Lägg in degen i kylen i ca 15 min.
Under tiden skala och ta ut kärnhuset och dela äpplena i 4 delar.
Ställ en gjutjärnspanna på medelvarm platta och lägg i socker, smör och citronsaften och låt det karamelliseras.
Ta fram degen och kavla ut den och vik i treslag två gånger.
Lägg in i kylen en stund till ca 10 min.
Lägg i äpplena i karamellen och vänd äpplena så att de får en karamelliserad yta.
Låt koka i medelvarm temeratur i ca 10-12 min.
Ta fram under tiden degen och kavla ut den ca 3 mm tjock. Skär den sedan ca 2 cm stötte än pannans storlek så att det går att vika ner kanten i pannan.
Grädda i ugn 180 grader i ca 20 min.
Ta ett fat och vänd kakan "upp och ner" och servera gärna vaniljsås till.
Mums! ♥
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Matklubbens Topplista
Trackback
RSS 2.0