BLÅBÄRSKAKA MED SMULDEGSTÄCKE MED LIME

 
Här har jag bakat en god Blåbärskaka i längpanna 25x35
Jag och mina döttrar har plockat en hel del blåbär, så då måste jag testa att baka av de härliga bären.
 
Blåbärskaka:
125 g smält smör 
1½ dl mjölk
1½ dl vaniljyoghurt
Smält smöret och blanda i mjölk och yoghurt. Ställ kastrullet åt sidan.
 
3 ägg
1½ dl strösocker
Vispas vitt och poröst
 
5 dl Vetemjöl
1 msk bakpulver
Blandas och blanda ner i vätskeblandningen till en slät smet.
 
2 dl Blåbär (gärna frusna, så att de inte mosas sönder i smeten)
2 msk vetemjöl 
Blanda försiktigt mjölet  och blåbär. Rör försiktigt ner i smeten.
Häll smeten  i en bakplåtsppappers klädd form 25x35.
Smuldegen med Lime
75 g smält smör
1½-2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk rivet Limeskal (alternativt 2 msk Limejuice ur flaska)
Smält smöret och blanda med mjöl, socker, vaniljsocker och limeskal.
Smula smuldegen över kaksmeten
Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 30-35 min till kakan fått fin färg.
Servera gärna med vaniljglass och blåbär. Eller vaniljsås.
 
NJUT AV KAKAN!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Matklubbens Topplista
Trackback
RSS 2.0