Mördegskakor med apelsin och lemoncurdgrädde och bär

 
Eftersom jag fick äran att skapa efterrätt till  Nyårsdesserten 2014 
fick det bli 3 olika sorter då jag hade svårt att välja vilken jag ville göra. 
Då gjorde jag dessa som bestod av:
Creme brulee dekorerad med sharonfrukt
Mördegskaka med apelsin fyllda med lemoncurdgrädde och
Aftereight kuber fyllda med chokladmousse toppat med hallonspegel + bär och frukt.
 
Recept på Mördegskaka med apelsin:
ca 90 st 

1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3/4 dl koncentrerad apelsinjuice
1 dl olja typ rapsolja. Ej olivolja då det kan ge smak.
7-8 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Lemoncurdgrädde:
2 dl grädde
3-4 msk lemoncurd
Dekorera gärna med hallon eller andra bär eller frukter.

Vispa ihop socker, vaniljsocker och ägg vitt och poröst.
Blanda ner oljan och juicen
Blanda sedan vetemjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
Kavla sedan ut degen lagom tjock. ca 2-3 mm.
Stansa ut cirklar eller andra valfria figurer och lägg dem över en bakplåt för minimuffins eller metallformar.
Grädda i ca 175 grader i ca 8-10 minuter tills de börjar få en aning färg.
Plocka av dem och låt de gärna kallna på ett galler.
Fyll skålarna med grädde, vaniljkräm, glass eller som jag gjorde Lemoncurdgrädde.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Matklubbens Topplista
Trackback
RSS 2.0