THERÉSE OREOCUPCAKES

Mina Oreocupcakes
Jag kan kalla dem även för "ChokladInbakad OreoCheesecake"
Jag gjorde dem till mina tvillingars 14 årsdag. De gick hem kan jag lova. En härlig chokladbomb.
 
Ingedienser
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja
 
4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
150-175 g mörk eller ljus choklad efter smak. Jag använder chokladpluppar ifrån Åre.
 
Cheese creme:
200g philadelphiaost
2 msk socker
1 ägg
 
1 förpackning Oreokakor
 
Sätt ugnen på 175°C.
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, chokladen, salt och kakao.
Rör om och blanda väl.
 
Vispa ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 minut med elvisp.
Rör ner äggvispet i mjölblandningen.Rör till en jämn smet.
Fördela hälften av smeten i formarna, så att det täcker botten. Ca 14 st. Använd gärna en glasskopa. Jag räknade inte en helt full skopa per muffinsform.
Klicka i drygt 1-1½ tsk cheese creme mitten av smeten och
lägg 1 oreokaka ovanpå och tryck till den lätt över cheese cremen. 
Häll i andra hälften av smeten över oreo- och smetblandningen.
Grädda i ca 15-20 minuter och låt sedan kallna.
 
Frosting:
200 g philadelphiaost
2½-3 dl florsocker
Ev smaksätt med cacao eller vanilj.
 
Vispa samman allt tills den blir som typ vispad grädde.
Dekorera över muffinsen.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Matklubbens Topplista
Trackback
RSS 2.0