APELSINMARMELADS KAKOR MED CITRUSSTRÖSSEL

jag vaknade en morgon och kunde inte somna om, så jag tog en titt i kyl och skafferi om jag hade något gott som passade till ett kakbak.
Jag såg att jag hade en hel del Apelsinmarmelad, så då blev det enkelt. Apelsinkakor fick det bli.
Fram med idémössan och dra igång fantasin.
 
APELSINMARMELADKAKOR MED CITRUSSTRÖSSEL
Ca 45 st
Ingredienser:
200 gram smör
4½ dl vetemjöl
1½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 msk apelsinmarmelad
3 msk citrusströssel
 
Blanda samman alla ingredienser till en slät deg i en matmeredare eller knåda för hand.
Lägg degen på ett bakbord och dela den i 4 delar. 
Rulla varje del till lagom långa längder ca 30 cm vardera. Dela i mindre delar, så att det blir ca 45 stycken kakor.
Rulla till bollar och platta dem något.
Grädda i ugn 175 grader i ca 8 minuter.
Låt kallan någon stund på plåten och lägg dem sedan på ett galler för att kallna.
Njut av smaken! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Matklubbens Topplista
Trackback
RSS 2.0